Direktlänk till inlägg 26 september 2007

En pinsam sanning?

Av Woodpig - 26 september 2007 22:27

Om du frågar en vuxen vad han eller hon är mest rädd för i hela världen svara denne högst troligt saker som: "ormar" eller "spindlar". Det här beror på att den vuxna individen sällan har tid att stanna upp i vardagsstressen och verkligen känna efter, det har även med stolthet att göra.


Om du frågar ett litet barn vad han eller hon är mest rädd för i hela världen svarar denne allt som oftast "mörkret". Barn är kloka, de har tid att tänka efter, de sitter ofta och bara funderar på saker och ting som vi äldre människor (folk över 10 år) inte har tid med. De har förstått att det absolut läskigaste som finns är ovissheten om vad som finns där inne i mörkret.


Jag är mörkrädd. Efter mycket förnekande har jag kommit fram till att jag är mörkrädd. För det spelar ingen roll hur många gånger jag än har gått här i källarkorridoren, mörker är otäckt. Man ser inte en meter framför sig och vem som helst, vad som helst kan finnas där i mörkret. 


Det må låta barnsligt, kanske till och med lite sjukt, men i själva verket är det fullt normalt. Den största rädslan för människor har alltid varit okunskap, och i mörkret vet man ju inte vad som vilar. 


Nog för att källarkorridorer kan vara otäcka, men det är inget mot exempelvis stora, tomma, mörka kyrkor. Som den Jocke och jag övernattade i när vi skulle skapa musik hela natten. Snacka om otäck känsla varje gång en kvast dunsade i golvet på andra sidan kyrkan eller liknande, och det bor en kille på vinden i kyrkan, alldeles ensam. Han har hand om städning av kyrkan med mera och han orkar inte ens tända lampor när han ska gå någonstans i kyrkan. Jag skulle troligen kalla på vård efter en ensam natt där inne.


Nåväl, om du tror att du är ensam om att vara mörkrädd, sluta tro det. För varenda människa är egentligen mörkrädd, för vissa måste det bara vara rätt tillfälle och plats.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Woodpig - 31 augusti 2009 14:08

Bibblan

Av Woodpig - 22 augusti 2009 13:33

Fokuserad och taggad inför spelning på Solliden Rock klockan 19:40. Haft en krypande känsla om att snart är det dags sen igår eftermiddag.   Brukar inte vara nervös såhär långt innan. Blir nog speciellt idag.Ska bli askul. Kom förbi vetja. ...

Av Woodpig - 25 juli 2009 23:06

Filip och Fredrik har etablerat sig något så sinnessjukt inom svensk media de senaste 9 åren, och det är väl inte så konstigt egentligen. De har skruvat hela det blyga svenska konceptet och bjudit på sig själva mer än något annat programledarpar tidi...

Av Woodpig - 23 juli 2009 19:15

John Butler, Brian Caroll och John Petrucci är alla fantastiska akustiska gitarrister som jag inspirerats mycket av. En annan musiker som verkligen rycker i min intressenerv är Andy Mckee.    Gör dig själv en tjänst och spana in hans låt Rylynn (som ...

Av Woodpig - 22 juli 2009 13:00

Min undersökning har gett resultat! Skakande 34.9 % tycker att 1973 är Sveriges bästa namn. Sören hamnade på andra plats med 20.9 % av rösterna.   Further proving my theory att svenskar super för mycket på semestern. 1973 är inget namn! Det är ett å...

Presentation

Omröstning

Vilket är Sveriges bästa namn?
 Henke
 Lars-åke
 Linni
 Sören
 1973

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<<
September 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards