Direktlänk till inlägg 17 juli 2008

Livsfarliga nöjesfält

Av Woodpig - 17 juli 2008 00:21

Nöjesfält är roliga, det vet nästan alla. Vissa vågar inte åka alla karuseller, och jag börjar förstå de mer och mer. Olycksfallen poppar upp i kvällstidningarna som kantareller i en mossig sensommarskog, och argumentet "det är ju hur säkert som helst!" håller inte längre, för det är faktiskt inte säkert alls.


Låt mig ge dig några exempel på de senaste fem årens olyckor som jag över huvud taget har hört talas om.


* Slängungan på Liseberg är en riktig familjefavorit då den i stort sett funger som en enorm självgående gunga där man 20 meter ovanför marken snurrar runt, runt i en bred ring. Well, en stackars grabb eller tjej råkade ut för en riktig överraskning när karusellen åkte som allra fortast. Den tunna kedjan som håller i gungan lossnade, och det krävs inte ett geni för att förstå att den stackars personen slungades iväg rakt ut i betonghavet och avled. 


* Rainbow är en karusell som är populär främst för att den står precis vid ingångarna och brukar vara "uppvärming" inför de större karusellerna. Som en flygande matta, typ, fast i betong. Den går runt, runt, runt. Som en klocka. Tyvärr så lossnade ena sidan av betongjäveln så att alla 32 passagerare fick föras till sjukhus med skador som brutna armar och ben, hjärnskakningar eller chockskador. 


* Flum Ride kräver väl ingen närmre presentation? Du sitter i en stock i vatten, åker i lugn och ro, avslutar med ett 60-gradigt vattenfall, punkt slut. Det har ryktats om många olika dödsfall här genom åren, men bara för någon vecka sen fick en kille snilleblixten att dyka nedför vattenfallet i slutet. Det sket sig. Han dog.


* En gammal karusell som lades ned för några år sedan var den fruktansvärt olindriga karusellen Hang-over. Man satt antingen framlänges eller baklänges i en berg och dalbana som slungade så många till whiplash-skador att Liseberg tvingades lägga ned hela karusellen och bygga en ny berg och dalbana istället. 


Nu orkar jag inte ens dra fler exempel, du förstår min poäng. Vad jag vill ha sagt är.... Jag har ingen aning, förnya era karuseller eller nåt. De är för gamla och farliga för att jag ska trivas med att lägga mitt liv i de. Kickar är kul när man har kontroll över de eller känner sig trygg, inte annars.



 

"Jippieeeee!!!! Vad fort det går Olle! *kras* Olle? Olle??? OLLEEEEE!!!!!

 
 
Ingen bild

Johan

17 juli 2008 14:40

Hej innan du skriver sådant här så skaffa fakta!!! Alla 36 på Rainbow fördes ej till sjukhus!!

 
Ingen bild

Johan igen!!!

17 juli 2008 14:42

Annars ganska bra!! Men man kan ju inte bara tänka på vad som kan hända!!! Man måste ju leva med!!! Risken är ju större att dö i bil! Eller hur??

 
Ingen bild

Wood

17 juli 2008 14:51

Jag skrev att 32 stycken fördes till sjukhus med skador. Det är vad jag läst, och vad jag skriver i min egen blogg.

Ditt andra inlägg är bara konstigt.

 
Ingen bild

Danne

18 juli 2008 00:56

För bara några timmar sedan hände en ny olycka, på Liseberg..

 
Ingen bild

Wood

18 juli 2008 01:10

Tell us?

 
Ingen bild

Joakim

18 juli 2008 01:19

Lisebergstornet fastnade med 15 personer ombord. Ingen skada skedd, och det rådde ingen oro bland passagerarna. Dom blev dock instängda i 2 och en halv timme.

Källa: Sydsvenskan

 
Ingen bild

Sonny

18 juli 2008 01:33

Killen som skulle dyka i flum riden får väll skylla sig själv!? Och sen ska man veta att allt en människa har satt ihop är farligt. Inget ont om människan men de suger på att göra saker säkra.

 
Malin

Malin

20 juli 2008 00:14

jag var på liseberg när olyckan med rainbow inträffade.

http://malinsjoberg.blogg.se

 
Ingen bild

Catten

4 november 2008 13:22

Ba'sattu vet: Säkerhetskontroller på karuseller, både stationära och kringresande utförs 1gg/år - enligt lag. Säkerhetskontroller på kommunala lekplatser utförs var 14:e dag - också enligt lag....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Woodpig - 31 augusti 2009 14:08

Bibblan

Av Woodpig - 22 augusti 2009 13:33

Fokuserad och taggad inför spelning på Solliden Rock klockan 19:40. Haft en krypande känsla om att snart är det dags sen igår eftermiddag.   Brukar inte vara nervös såhär långt innan. Blir nog speciellt idag.Ska bli askul. Kom förbi vetja. ...

Av Woodpig - 25 juli 2009 23:06

Filip och Fredrik har etablerat sig något så sinnessjukt inom svensk media de senaste 9 åren, och det är väl inte så konstigt egentligen. De har skruvat hela det blyga svenska konceptet och bjudit på sig själva mer än något annat programledarpar tidi...

Av Woodpig - 23 juli 2009 19:15

John Butler, Brian Caroll och John Petrucci är alla fantastiska akustiska gitarrister som jag inspirerats mycket av. En annan musiker som verkligen rycker i min intressenerv är Andy Mckee.    Gör dig själv en tjänst och spana in hans låt Rylynn (som ...

Av Woodpig - 22 juli 2009 13:00

Min undersökning har gett resultat! Skakande 34.9 % tycker att 1973 är Sveriges bästa namn. Sören hamnade på andra plats med 20.9 % av rösterna.   Further proving my theory att svenskar super för mycket på semestern. 1973 är inget namn! Det är ett å...

Presentation

Omröstning

Vilket är Sveriges bästa namn?
 Henke
 Lars-åke
 Linni
 Sören
 1973

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards