Alla inlägg den 9 maj 2008

Av Woodpig - 9 maj 2008 12:26

Det har existerat viss bloggtorka, det är jag medveten om. Har varit upptagen. Busy. Lite worn out till och med. Upptagen med att göra mig i ordning för att äntligen få hem min nya dator, som jag just för tillfället sitter och skriver på.


Det är ingen lätt uppgift för psyket, det här med att byta dator. Det ska Bill Gates ha jävligt klart för sig. Först måste man flytta över fläskiga filer i alla tänkbara format från den gamla datorn till en extern hårddisk och sedan ta adjö av den gamla datorn på ett värdigt sätt.


"Du har hängt dig när jag behövt dig som mest, du har vägrat spela upp spel som jag innerligt velat spela, du har fullkomligt krossat många av mina bättre texter, och du börjar bli riktigt gammal, grå och ful. Jag tänker byta ut dig mot den här."


* Plockar fram überdator med überinnehåll som skrattar elakt mot den gamla gråa klumpen som så länge disillusionerat folk till tron att det här är en duglig dator.*


* Håller musmarkören över "avsluta Windows".*


"So... I guess this is it..." säger jag. (Tänk James Bond).


Datorn säger ingenting. Det enda som hörs är en stilla fläkt som surrar för sista gången.


*Klick.*



Men det är egentligen här vår historia börjar på riktigt. Det gamla och trygga ska ut, och det nya, krångliga ska in.


Efter ett snabbt byte av plats på datorerna och sladdtjafs å det grövsta är jag igång, något sånär. Låt oss nu hoppa över det fullkomligt normala med var mans datainstallation. Istället kan vi gå direkt på det tragikomiska med var mans datainstallation.


Någonstans i mitten av installationen är det dags att fixa sig en internetuppkoppling. Datorn tittar på mig lite oförstående, och hur jag än försöker kan jag inte få den att hitta en internetuppkoppling.


Mina nävar knyts i ren frustration efter ungefär en halvtimmes ivrigt letande efter en fungerande internetuppkoppling tills pappa plötsligt gör en ordentlig skräll och kommer ner med en hemlig USB-mottagare för nätverk. Vips, så hade man internet, och snabbt går det. Snabbt som attan. Så snabbt att det gamla dataliket som nu bara står tomt och dystert och dött i rummet vrider sig inombords för att den har så dåliga gener.


Men... Det finns värre problem än så att avnjuta när man skaffat ny dator. Att överföra sin monstruösa samling låtar från hårddisken till ett bekvämt iTunes-bibliotek till exempel. Eller att ladda hem Word 2007.


Faktum är att jag vill gå in lite djupare på just Word 2007. Jag har slitit i ett flertal timmar idag med att försöka få det att funka, men icke. Att det ska vara så svårt att bara få en fin, stor ikon med ett fläskigt "DOWNLOAD" på. Att vara en händig man är tydligen inne nu dock, så jag får väl göra ett försök the hard way.


Först måste man fixa hem Bitlord eller Utorrent (eller liknande) så att man över huvud taget kan hantera sina nedladdade filer. Sen måste man fixa Deamon Tools så att datorn inbillar sig att skivan till Word faktiskt sitter i. Efter det får man bege sig in i WinRAR-träsket och fixa hem ett program som komprimerar filer. 


Nu gäller det att hitta ett schysst Office-paket på internet, och visst, det gick vägen. Tyvärr sket det sig på Deamon Tools för min del. "Kernel Debugger must be deactivated" liksom. Vad fan betyder det?


Kan det inte bara stå: "Tryck på knappen bredvid den lilla klockan där nere osv..."? Ska det verkligen vara så jäkla svårt att fixa hem ett program som man kan skriva i? Fucking god damn SKRIVA I."


Ungefär när jag kom till den här punkten i mitt installerande började jag bli frustrerad. Ett par timmars slitande med toktråkiga uppdateringar för ingenting. Så jag gjorde en vild armrörelse, och givetvis... Det externa ljudkortet åker i golvet med en smäll. Pang bom liksom. Änden på två sladdar sprack. Som tur var befann sig pappa i stora staden, och det var lätt åtgärdat.


Någon dag ska jag skriva om det underbara med min nya, snabba, snygga, avancerade, hardcoreüberdator, men inte idag. Ska göra mig i ordning för spelningen ikväll. Klockan 19:00 på UNO i karlstad för den intresserade. Kommer att bli magnifikt.


Tack för att du lyssnade på mig.


/Wood out

Presentation

Omröstning

Vilket är Sveriges bästa namn?
 Henke
 Lars-åke
 Linni
 Sören
 1973

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards