Direktlänk till inlägg 17 oktober 2007

Vad fan händer i radio egentligen?

Av Woodpig - 17 oktober 2007 23:06

Nu ska jag klaga. Utav bara helvete.


Vad händer egentligen med svensk radio? Först trodde jag att jag hade annorlund musiksmak än övriga svenskar men vart jag än vänder mig klagas det. För på riktigt, finns det någon som på fullt allvar dyrkar Lena Philipsson, Orup och det övriga patrasket som spelas dag in och dag ut? Enligt mina hyffsat stabila undersökningar så skyr 10 svenskar av 10 dagens radioutbud som pesten. Nåväl, min 11-åriga kusin gillar Cara-Mia med Måns, men det är i mina öron intetsägande då hon inte kunde nämna en enda låt mer av honom.


En gång hörde jag Dani California av Red Hot Chili Peppers på radion när jag satt bredvid min far i bilen. Jag kunde inte tro min öron, fanns det vett i radiosnubbarna ändå? Det skulle visa sig att de hade klippt bort solot och istället tynade låten ut när det närmade sig låtens riktiga klimax. Jag hörde även Snow ((Hey oh)) av samma band en gång men de spelar aldrig mer än 2 verser, alltså ungefär halva låten. Sedan bryter helvetet loss totalt och förstör hela min dag... "Mitt namn är Lena Philipssoooon!!!" sjunger hon. Kvinnan som jag aldrig kommer att förstå mig på. Hon blir känd på en låt som hon inte skrivit själv (Ont, det gör ont) och kröner sedan sig själv till legend genom att vara århundradets mest diviga programledare för nästa års melodifestival.


Så varför Sverige, varför lyssnar ni på den här smörjan? Varför protesterar ni inte? Själv sitter jag med mp3 på högsta volym i bilen och aktar mig noga för att minsta lilla ton från radion ska nå mina öron.


Något av det bästa som hänt svensk radio är The Fray med How to Save A Life. Låten är fullkomligt superskön men det är ändå något som gör mig irriterad. Många av The Fray's låtar låter exakt likadant. Varför inte spela andra låtar från samma band istället för att efter en dag ha spelat samma låt ungefär 50 gånger? Jag tänker på kontorsgubbar (och kontorskärringar) som inte har nåt val. Chefen kanske tänker att det skulle nog vara trevligt för arbetarna med lite musik och så lämnar han Rix FM på hela dagen. I teorin innebär detta att arbetarna får lyssna på How To Save A Life 50 gånger om dagen, 350 gånger i veckan. Det finns ingen låt i hela världen som har en chans att klara ett sådant överanvändande...


Jag blir nästan lite paff, lite skräckslagen... Kan det... Ne... Men hur... Hmm... Jag menar, om man kan välja att spela Gorillaz, Red Hot Chili Peppers, Foo Fighters och John Butler Trio... Varför i hela Mats mamma väljer man Lena Philipsson, Orup, Zelmerlöfffffvvww och Jill Jonhson?


Hjälp en stackars gosse att förstå?  


 
 
maddlur

maddlur

18 oktober 2007 00:14

Ååååå änteliiigen någon som jag kan relatera till! Det är preciiis sådär jag tänker åxå. Radion är numera inte något man väljer att lyssna på utan det har blivit ett irritationsmoment. Tom p3 som jag ändå måste säga höll sig längst har tappat sin charm. Att lyssna på diverse radioslagdängor frivilligt är fanimej självplågeri och jag blir lika irriterad varje gång man går in i en afär och går ut från den med en låt i huvudet som man inte vet vart man fått ifrån. RIX FM och liknande kanaler verkar vara poppis att spela för kunderna i butiker. *Suck*

Stäng av radion för faan!!!

http://maddlur.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jimmo

18 oktober 2007 16:32

Radio är dåligt :(

Winamp och iPod är det bästa :)

 
Ingen bild

Ryssen

18 oktober 2007 20:21

nee det finns väl ingen som blir lycklig av Måns röst mer av Metallica, Dream Theater, HIM och allt vad dom heter tack. Däremot är P4 med sportradion riktigt jävla grym

 
Sofie

Sofie

27 oktober 2007 16:03

Smaken är som baken - delad. Jag älskar Lena Philipssons musik men kan acceptera att du inte gör det. Stäng av radion och lyssna på den musik du gillar istället för att slösa tid och energi på att klaga på andra människors smak. Jag skulle kunna argumentera hur länge som helst och bevisa Lenas musikalitet, men det känns lite onödigt. Men snälla hitta något vettigare att bli upprörd över och låt andra gilla vad de vill.

http://sofiesvarld.blogg.se

 
Moonlander

Moonlander

4 november 2007 22:57

Mycket skickligt skrivet, och argumenten du kommer med stämmmer in med verkligheten. Musiken som spelas på radion, vad är det för något? Finns det verkligen folk som lyssnar på denna smörja? (Av vad jag ser från kommentarerna, 1) Man måste kunna gå djupare i musiklyssnandet, bortom radion. Det är då man förstår vad musik verkligen är..

http://moonlander.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Woodpig - 31 augusti 2009 14:08

Bibblan

Av Woodpig - 22 augusti 2009 13:33

Fokuserad och taggad inför spelning på Solliden Rock klockan 19:40. Haft en krypande känsla om att snart är det dags sen igår eftermiddag.   Brukar inte vara nervös såhär långt innan. Blir nog speciellt idag.Ska bli askul. Kom förbi vetja. ...

Av Woodpig - 25 juli 2009 23:06

Filip och Fredrik har etablerat sig något så sinnessjukt inom svensk media de senaste 9 åren, och det är väl inte så konstigt egentligen. De har skruvat hela det blyga svenska konceptet och bjudit på sig själva mer än något annat programledarpar tidi...

Av Woodpig - 23 juli 2009 19:15

John Butler, Brian Caroll och John Petrucci är alla fantastiska akustiska gitarrister som jag inspirerats mycket av. En annan musiker som verkligen rycker i min intressenerv är Andy Mckee.    Gör dig själv en tjänst och spana in hans låt Rylynn (som ...

Av Woodpig - 22 juli 2009 13:00

Min undersökning har gett resultat! Skakande 34.9 % tycker att 1973 är Sveriges bästa namn. Sören hamnade på andra plats med 20.9 % av rösterna.   Further proving my theory att svenskar super för mycket på semestern. 1973 är inget namn! Det är ett å...

Presentation

Omröstning

Vilket är Sveriges bästa namn?
 Henke
 Lars-åke
 Linni
 Sören
 1973

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards