Alla inlägg den 8 december 2007

Av Woodpig - 8 december 2007 02:51

Egentligen ljuger rubriken. Jag har varken torterat eller blivit torterad med groteska (högst troligt tyska) piskor och pungsnittare ikväll. Jag har sett på film. Inledningsvis "300" (se tidigare inlägg) och efter den "Passion of the Christ".


Jag ska vara fullkomligt ärlig. Passion of the Christ är det brutalaste jag någonsin sett. Värre än Saw 3? Ja, mycket tack vare sjukligt bra skådespeleri av "Jesus" men även tack vare välplanerad kameraplacering så att man verkligen får en inblick i hur skinnet slits loss bit för bit hos den stackars Jesus.


Filmen börjar bra. Jesus blir tillfångatagen i en väldigt mild scen där blod egentligen inte spills över huvud taget. En kvart senare blir Jesus slagen i flera minuter för att sedan piskas med diverse påhittiga piskor i ungefär en kvart. Där någonstans tar jag en paus. Det blir för magstarkt helt enkelt. Till slut ser stackars Jesus ut som en misslyckad bakelse snarare än en människa när han ligger där med skinnet hängandes och slängandes löst på kroppen.


Mot slutet krossas knäskålar detaljrikt i slow motion samtidigt som Jesus skriker hjälplöst. En spik i högerhanden, Jesus skriker. En spik i vänsterhanden, armen bryts, Jesus skriker. Vakterna vänder på korset så att Jesus landar med sin blodigt svidande kropp på gruset och sanden, han skriker.


Du förstår min poäng? Det här är två timmars tortyr för att visa hur mycket Jesus led för våran skull, och visst, syftet är fint, men poängen klargjordes långt innan filmen var halvvägs igenom. Jag rekommenderar inte Passion of the Christ till dig som tittar bort så fort något läskigt ska hända i en film. Då får du bara titta i en kvart och blunda i en och en halv timme. För dig som däremot klarar av extremdetaljerad tortyr och berättande när det är som allra bäst (?) kan jag bara säga: hyr den, men glöm inte kudden framför ögonen. Just in case.   

Presentation

Omröstning

Vilket är Sveriges bästa namn?
 Henke
 Lars-åke
 Linni
 Sören
 1973

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards