Direktlänk till inlägg 14 november 2007

Astrid Lindgren - Vår tids mest överskattade fenomen?

Av Woodpig - 14 november 2007 18:46

Det finns saker som jag aldrig kommer att förstå. Varför är tjejer så mycket snyggare än killar? Varför ska man förbjuda abort? Varför har torkade russin ett eget namn och varför kom Hitler till makten?


Men det finns en sak som slår allt detta med hästlängder. Jag talar om Astrid Lindgrens enorma framgång som författare. Hur kan man bli så oerhört framgångsrik när man skriver saker som: "Tommy och Annika lekte och hade roligt i trädgården"?


Visst, kvinnan var en mycket god sådan som alltid ville barns bästa, men jag tror faktiskt att det handlar om moral snarare än vilja i fallet att tycka om henne. Du har helt enkelt blivit tvingad att älska Astrid.


Det ska erkännas att Astrid var en mycket kreativ tant som kom på uttryck som "pilutta dig" eller "Tjillevippen" men numera finns det droger för sånt, och det behövs för övrigt inte alltför mycket fantasi för att komma på ett låtsasord. "Krummelidutthäpp", ser ni! Jag gjorde just ett ord! Det är ju helt fantastiskt!(?)


Fundera lite själv, är Astrid verkligen värd all uppmärksamhet eller är det bara något som av gammal moral och vana har vuxit till ett fenomen som vi inte vill förlora? Jag är helt övertygad om att svaret är det senare. Det handlar inte om att Astrid är dålig utan snarare om att andra författare av barnböcker har varit lika bra eller faktiskt ännu bättre.  


Böckerna är för barn, jag vet. Men det finns oerhört många böcker som är minst lika bra som Astrids. Vem vet vad Sven Nordqvist har skrivit? Pettson och Findus, såklart. Svensk historias skönaste radarpar som håller minst lika hög klass som Astrids karaktärer. Men varför hyllas inte Sven? Jag förstår inte, kommer aldrig att förstå.


Ta nu inte den här bloggen som ett attentat mot det svenska kulturarvet. Ta det som en nypa frisk luft i det lilla facket av hjärnan där Astrid alltid hyllats som en levande (nu död) gud.


Tack för att jag får  lägga mina åsikter på bordet utan att bli kränkt vare sig i kommentarsrutan eller i verkliga livet.


/Wood

 
 
Ingen bild

plopp*

14 november 2007 19:23

Visst finns det författare som är lika braa och tillochmed bättre än Astrid men varför hon fick sån stor uppmärksamhet kanske berodde på att det hon skrev och hur hon såg på saker var nytt då. Sedan dess har väl bara det folkkära hållit i sig. Intressant hur du tänker och kan bygga en blogg på det, jag är fast. (:

 
2t

2t

14 november 2007 22:35

Astrid-Lindgren-filmkväll for the win!

http://vintervila.bilddagboken.se

 
Ingen bild

Ryssen

15 november 2007 07:53

Max Lundgren:D

 
Proggy

Proggy

18 november 2007 01:13

Hmm...
Kan till viss del hålla med dig att hon får mycket plats, men samtidigt måste jag säga en sak:
Att skriva barnböcker är det svåraste som finns inom författarvärlden, eftersom det är en målgrupp man inte längre tillhör som man riktar sig till. Astrid Lindgrens böcker går hem hos varenda unge, jag läste hennes böcker när jag var liten, du gjorde det, alla gjorde det. Astrid är och kommer alltid vara en del av vårt kulturarv.

http://dasweirdescomicee.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Woodpig - 31 augusti 2009 14:08

Bibblan

Av Woodpig - 22 augusti 2009 13:33

Fokuserad och taggad inför spelning på Solliden Rock klockan 19:40. Haft en krypande känsla om att snart är det dags sen igår eftermiddag.   Brukar inte vara nervös såhär långt innan. Blir nog speciellt idag.Ska bli askul. Kom förbi vetja. ...

Av Woodpig - 25 juli 2009 23:06

Filip och Fredrik har etablerat sig något så sinnessjukt inom svensk media de senaste 9 åren, och det är väl inte så konstigt egentligen. De har skruvat hela det blyga svenska konceptet och bjudit på sig själva mer än något annat programledarpar tidi...

Av Woodpig - 23 juli 2009 19:15

John Butler, Brian Caroll och John Petrucci är alla fantastiska akustiska gitarrister som jag inspirerats mycket av. En annan musiker som verkligen rycker i min intressenerv är Andy Mckee.    Gör dig själv en tjänst och spana in hans låt Rylynn (som ...

Av Woodpig - 22 juli 2009 13:00

Min undersökning har gett resultat! Skakande 34.9 % tycker att 1973 är Sveriges bästa namn. Sören hamnade på andra plats med 20.9 % av rösterna.   Further proving my theory att svenskar super för mycket på semestern. 1973 är inget namn! Det är ett å...

Presentation

Omröstning

Vilket är Sveriges bästa namn?
 Henke
 Lars-åke
 Linni
 Sören
 1973

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards