Direktlänk till inlägg 14 november 2007

Det är superbt!

Av Woodpig - 14 november 2007 23:52

Rubriken talar om Knytt, gratisspelet som jag tipsade om häromdagen. Jag har nu klarat det ännu en gång och det är som själavård. Att lämna vardagsstressen, släcka ner rummet, stänga dörren och dra på sig ett par rejäla hörlurar för att spendera kvällen med Knytt, det är livskvalité, på högsta möjliga nivå.


I Knytt dödar man ingen, och det är sällan man dör själv. Det finns vissa varelser men de skadar inte det lilla knyttet. Faktum är att de aldrig interagerar med spelet, de bara finns där, bor där, lever där. Jag tror inte att skaparen (Nifflas) själv förstod vad det här skulle innebära för spelupplevelsen. Det finns så många spel där exakt allt går att döda, men i Knytt är det lugn, frid och ro som regerar, och jag älskar det. Min personliga favoritsekvens i hela spelet är en väldigt verklighetstrogen sådan. Känslorna som bjuds är väldigt lika de jag själv fick när jag besteg ett berg för något år sen.


Det lilla knyttet går genom skogen när han plötsligt kommer till foten av ett berg. Berget blir allt naknare på träd i takt med att Knytt stiger högre och högre upp. Snart syns varken varelser eller träd till, bara stenar. När det lilla knyttet klättrar högre och högre blir det plötsligt väldigt tyst. All musik tystnar och endast de rappa fotstegen av det lilla knyttet hörs.


När det lilla knyttet kommer över krönet börjar det blåsa väldigt. Knytt förstår att nästan är på toppen av berget och springer ivrigt vidare. Plötsligt blir det varmt åt Knyttet. En maffig öppning i berget avslöjar att berget i själva verket är en stillsam vulkan. Till sin häpnad får Knytt syn på en gammal gubbe som grillar korv över lavan samtidigt som han sitter på en stol precis vid kanten. Knytt pratar inte med gubben. Gubben pratar inte med Knytt. De bara är där uppe, och delar detta ögonblick tillsammans, sen klättrar knytt ner igen.


Och jag som spelare, jag glömmer tid, rum, läxor, tvång, pissnödighet, hunger, krig, död, sorg, lycka och liv. Jag bara finns där. Jag är det lilla överpositiva Knyttet, och jag älskar det.


Gör det du med.



 

    

Knytt är inte bara världens bästa gratisspel, det är själavård i spelformat. Kultur kan vara kul.

 
 
2t

2t

15 november 2007 20:56

Jag har fastnat

http://vintervila.bilddagboken.se

 
Ingen bild

Josef "den mustige" Ljungström

20 november 2007 21:56

Alla har vi fastnat hos någon någonstans.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Woodpig - 31 augusti 2009 14:08

Bibblan

Av Woodpig - 22 augusti 2009 13:33

Fokuserad och taggad inför spelning på Solliden Rock klockan 19:40. Haft en krypande känsla om att snart är det dags sen igår eftermiddag.   Brukar inte vara nervös såhär långt innan. Blir nog speciellt idag.Ska bli askul. Kom förbi vetja. ...

Av Woodpig - 25 juli 2009 23:06

Filip och Fredrik har etablerat sig något så sinnessjukt inom svensk media de senaste 9 åren, och det är väl inte så konstigt egentligen. De har skruvat hela det blyga svenska konceptet och bjudit på sig själva mer än något annat programledarpar tidi...

Av Woodpig - 23 juli 2009 19:15

John Butler, Brian Caroll och John Petrucci är alla fantastiska akustiska gitarrister som jag inspirerats mycket av. En annan musiker som verkligen rycker i min intressenerv är Andy Mckee.    Gör dig själv en tjänst och spana in hans låt Rylynn (som ...

Av Woodpig - 22 juli 2009 13:00

Min undersökning har gett resultat! Skakande 34.9 % tycker att 1973 är Sveriges bästa namn. Sören hamnade på andra plats med 20.9 % av rösterna.   Further proving my theory att svenskar super för mycket på semestern. 1973 är inget namn! Det är ett å...

Presentation

Omröstning

Vilket är Sveriges bästa namn?
 Henke
 Lars-åke
 Linni
 Sören
 1973

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards