Direktlänk till inlägg 17 november 2007

I slutändan - var det värt det?

Av Woodpig - 17 november 2007 00:27

Jag har aldrig druckit en droppe alkohol, någonsin. Aldrig heller har jag rökt ett bloss av en cigarett. En snusdosa har aldrig kommit i närheten av min överläpp.


 Är det för att jag har varit rädd för mina föräldrar? Nej, jag gör mina egna värderingar, jag respekterar deras val och de respekterar mina.


Är det för att jag är rädd? Inte det heller, men visst skrämmer det mig hur alkoholen är skyldig till så många brustna familjer.


Svaret på den oställda frågan är enkel, varför skulle jag få för mig att smutsa ner mitt inre och stötta de företag som är skyldiga till så många människors död?


Jag har svårt att förstå framförallt de ungdomar som alltid ska ut och festa på helgerna. Är ert liv verkligen så tråkigt? Men det handlar förstås inte om det, det handlar om osäkerhet. Det är som askungens fula systrar. Glasskon passar inte, ni blir aldrig de vackra människor ni vill vara. Ni stympar era tår och hyvlar era hälar. STYMPA STYMPA! HYVLA HYVLA!


Till sist får foten plats i glasskon, och ni accepteras. Men foten är inte vacker längre. Den är bara en blodig köttstump, nedhyvlad för att bli accepterad hos prinsen. Omgjord, falsk, och vad ont man ska ha. Varje dag ska man lida för att man har hyvlat, och varje dag ska man önska att man fick sina tår tillbaka, att man fick sin balans tillbaka, att man fick sin förmåga att gå tillbaka.


För sådan är glasskon. Antingen passar man eller så gör man inte det. Passar man inte så har man två val, antingen kan man hyvla ner sina hälar och stympa sina tår, eller så kan man vara någon helt annan. Bära sina äkta kläder, visa sitt riktiga ansikte. Vara sig själv. 


Jag frågar mig själv. Vem trivs egentligen med att agera skorsten och bolma rök i 25 minusgrader? Vem trivs med att kalva upp all den alkohol som druckits under kvällen? Som en varm kran som plötsligt går på kallvatten ska alkoholen ut, kroppen säger nej, du säger jo. Sen dricker du lite till.


För sådan är glasskon. Den rangordnar, sätter betyg på dig. "Tripp, trapp, trull" säger den och placerar dig någonstans på skalan över hur ball man är. Kanske är du Tripp? Kanske är du Trull? Kanske är du bäst på allt? Kanske är du sämst? Glasskon visar ingen nåd.


HYVLA DÅ DIN JÄVEL! HYVLA FÖR HELVETE! 


Och som du ska hyvla. Och som du ska gråta. 


STYMPA! STYMPA FÖR FAN!


Och du stympar lydigt. Men i hemlighet vill du bara släppa kniven och gå hem.


Woodpig släppte inte kniven. Han plockade inte ens upp den.


Jag har gjort mitt val. Nu är det din tur.


/Wood












 
 
Ingen bild

Joakim

17 november 2007 01:07

Snits, kamrat! Klockren skildring!

 
Ingen bild

Erica

17 november 2007 01:07

Ååå... du skriver jättebra :) Jag känner ingen som kan skriva så bra som du gör !!

 
Ingen bild

2t

17 november 2007 08:42

Jag känner mig en gnutta skyldig till det här inlägget.
Bra skrivet vettja!

 
Ingen bild

MLi

17 november 2007 09:35

jättebra skrivet!

 
Ingen bild

Ryssen

17 november 2007 14:01

Bra skrivet och du har gjort ett helt rätt val!

 
Ingen bild

CG

17 november 2007 15:01

Ett klockrenare inlägg har jag aldrig läst!
Du är min nya idol :)

 
Ingen bild

Lönnstam

17 november 2007 16:27

Gött att veta att det finns nån mer som delar liknande åsiker och aldrig heller smutsat ner sig med nån skit.

 
Månen

Månen

17 november 2007 16:36

Oj fysatan! Jag har då aldrig varit med om någon som kan dra djupare paraleller. Vilka jämförelser du har kommit med! Du är ju bäst!

http://moonlander.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jimmo

17 november 2007 17:57

Jävligt bra skrivet och delar dina åsikter!

 
Ingen bild

Nils

17 november 2007 19:45

Bland de bästa texter jag någonsin läst... Inte bara själva språket utan även inehållet. Håller med i allt! Hur gammal är du? Bli journalist!

 
Ingen bild

matilda

17 november 2007 20:41

den var nog en av de bästa du skrivit, om inte den bästa...

 
Ingen bild

Wood

17 november 2007 23:32

Varenda kommentar berör djupt in. Tack så hemskt mycket för att ni tar er den här tiden, annars hade jag aldrig fått reda på om ni gillade texten, och då hade jag inte skrivit någon liknande.

 
Proggy

Proggy

18 november 2007 01:10

Bra skrivet.
Håller med dig helt. Har aldrig rört alkohol, snus eller cigaretter. Jag känner att jag inte behöver det.
Visst, en del gillar att dricka, men jag förstår mig inte på det där gränslösa supandet som slutar i en spyhög på marken eller hos farbror polisen.

http://dasweirdescomicee.blogspot.com

 
Ingen bild

:(

18 november 2007 01:26

FÖRLÅT :(

 
Ingen bild

Mullvadsungen

18 november 2007 15:58

haha, låter precis som Jonas Gardell, läs någon av hans böcker, han skriver en hel del om askungen och om hur systrarna hyvlar sina hälar för att få ner foten i glasskon.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Woodpig - 31 augusti 2009 14:08

Bibblan

Av Woodpig - 22 augusti 2009 13:33

Fokuserad och taggad inför spelning på Solliden Rock klockan 19:40. Haft en krypande känsla om att snart är det dags sen igår eftermiddag.   Brukar inte vara nervös såhär långt innan. Blir nog speciellt idag.Ska bli askul. Kom förbi vetja. ...

Av Woodpig - 25 juli 2009 23:06

Filip och Fredrik har etablerat sig något så sinnessjukt inom svensk media de senaste 9 åren, och det är väl inte så konstigt egentligen. De har skruvat hela det blyga svenska konceptet och bjudit på sig själva mer än något annat programledarpar tidi...

Av Woodpig - 23 juli 2009 19:15

John Butler, Brian Caroll och John Petrucci är alla fantastiska akustiska gitarrister som jag inspirerats mycket av. En annan musiker som verkligen rycker i min intressenerv är Andy Mckee.    Gör dig själv en tjänst och spana in hans låt Rylynn (som ...

Av Woodpig - 22 juli 2009 13:00

Min undersökning har gett resultat! Skakande 34.9 % tycker att 1973 är Sveriges bästa namn. Sören hamnade på andra plats med 20.9 % av rösterna.   Further proving my theory att svenskar super för mycket på semestern. 1973 är inget namn! Det är ett å...

Presentation

Omröstning

Vilket är Sveriges bästa namn?
 Henke
 Lars-åke
 Linni
 Sören
 1973

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards