Direktlänk till inlägg 20 november 2007

Att hata Hey Baberiba

Av Woodpig - 20 november 2007 18:30

I universum finns ett system. Ett system som får allt att funka, ett system som gör att saker och ting inte förändras. Solen är mittpunkten i universum. Det finns såklart miljontals solar men de kallas då för stjärnor. Stjärnor är identiska, planeter är unika. Solen ser till att planeterna, de unika, håller sig i omloppsbana och inte försvinner bort. Solen håller fast planeterna helt enkelt.


Det finns få människor som verkligen vågar sticka ut och vara något annat än vad omgivningen försöker göra de till. Jonas Gardell är en av dessa. Det är med djupt hat jag ser på ett avsnitt av Hey Baberiba där de urfåniga killarna (tantfarbröderna som alltid ska parodisera allt) parodiserar, alltså "spelar" Jonas Gardell genom att enbart fåna sig och göra liknande gester som Jonas fast uppskattningsvis tusen gånger mer överdrivet.


Är inte detta att hålla fast en människa? Att begränsa planeten, den unika, från att ta sig dit den verkligen vill?


"Man ska inte sticka ut, man ska vara som vi säger, för vi är media och vi bestämmer."


Faktum är att Hey Baberiba aldrig gjort annat än narr av människor. Visst, det kan vara kul med ironi ibland men hur roligt är det när man går till grova personangrepp samtidigt?


Nu tänker du: "Var inte en sån jävla moralkärring Woodpig! Hey Baberiba är ju bara samhällskritiskt!"  


Nej, nu resonerar du fel. Jonas Gardell är samhällskritisk, Hey Baberiba går alltid efter trygga ideal. Jag förstår varför de hemska tantfarbröderna måste hålla på sådär. De är fullkomligt, oerhört, extremt jäkla talanglösa. De blev aldrig något själv, därför måste de förnedra andra, som faktiskt har talang och som faktiskt har lyckats. 


Nej, Hey Baberiba är för folk som är rädda och inte vågar annat än följa det svenska idealet. 


Har du deras DVD? Begrav den djupt ner i komposten och syssla med något nyttigare. Kanske äta en viadukt? Vad vet jag.    


 
 
Ingen bild

Ryssen

20 november 2007 20:50

Nej hey baberiba eller fredag hela veckan är ju ett av de skönaste programen som finns ju! Allt som oftast träffar dom helt rätt med personlighetstyperna, främst Peter Magnusson som gjort klockrena immitationer av exempelvis Babben och Tommy Walfridsson. Är man en offentlig person måste man kunna tåla att en person driver med en.

 
Ingen bild

Josef "den ärlige" Ljungström

20 november 2007 21:44

Du träffade mitt i prick!
Mitt i mitt hjärta.
Mitt i mina åsikter.
- Jag har faktiskt tittat.
Tittat på Hey baberiba.
Men jag vet faktiskt inte om jag nånsin tyckt det varit kul?
När man tänker efter så är en del imitationer jävligt dåliga.
Tv4 borde satsa mer på riktig humor.

(förresten)
Woodpig tröjjerna! :P
150 spänn är lite hårt för min plånbok.
Jag tycker 100 låter som en rimligare siffra! :) - I'm behind U doooode.

Keep it up!

 
Ingen bild

Wood

20 november 2007 22:47

Ryssen.

Du tänker, i mina ögon, för kort i det här fallet. Vad tror du barn får för bild på homosexuella när de tittat på förnedringen av Jonas Gardell och Mark Levengood?

Det är att undermedvetet ta bort den mänskliga valfriheten.

 
maddlur

maddlur

21 november 2007 00:41

Ger mig in lite i debatten :P
Hey baberiba var rolig i ungefär ett halvt avsnitt. Kan ingen bara komma på något nytt? Imitationer och karikatyrer känns förlegat och gammalt. Allt är redan gjort och varför i allsin dar "göra någon" som redan finns eller har funnits? Nä lite nytänkande vore på sin plats, jag är förbannat trött på kungen och silvia imitationer.....

http://maddlur.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jimmo

21 november 2007 14:55

Jag håller med dig fullständigt. Jag tycker dock att alla dom där s.k humorprogrammen är väldigt tråkiga. Tror jag är en för seriös människa för att förstå Fredrik och Filips och alla andra likartade människors humor.
Ne, TV Humor är inte min grej.

 
Ingen bild

Mullvadsungen

22 november 2007 22:09

Det är inte svårt att inse, i princip allt på tv suger och är kommersiellt. Jonas Gardell är så jävla häftig, och som Woodpig säger, samhällskritisk. Han har en syn på saker som passar oss som tröttnat på vad svenskarnas ideal erbjuder. Han är en ledstjärna och en allmänt ascool snubbe, och hans läggning påverkar ju inget alls som många tycker

 
Ingen bild

fixie

22 november 2007 22:55

Kan känna att jag håller med Ryssen en del. Tror även inte att Gardell eller de andra personerna som imiteras av Baberiba gänget tar särskilt allvarligt på saken.

 
Ingen bild

Wood

22 november 2007 23:46

Fixie.

Gardell tar säkerligen det hela med en klackspark, men förstår du inte vilken bild media ger av homosexuella?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Woodpig - 31 augusti 2009 14:08

Bibblan

Av Woodpig - 22 augusti 2009 13:33

Fokuserad och taggad inför spelning på Solliden Rock klockan 19:40. Haft en krypande känsla om att snart är det dags sen igår eftermiddag.   Brukar inte vara nervös såhär långt innan. Blir nog speciellt idag.Ska bli askul. Kom förbi vetja. ...

Av Woodpig - 25 juli 2009 23:06

Filip och Fredrik har etablerat sig något så sinnessjukt inom svensk media de senaste 9 åren, och det är väl inte så konstigt egentligen. De har skruvat hela det blyga svenska konceptet och bjudit på sig själva mer än något annat programledarpar tidi...

Av Woodpig - 23 juli 2009 19:15

John Butler, Brian Caroll och John Petrucci är alla fantastiska akustiska gitarrister som jag inspirerats mycket av. En annan musiker som verkligen rycker i min intressenerv är Andy Mckee.    Gör dig själv en tjänst och spana in hans låt Rylynn (som ...

Av Woodpig - 22 juli 2009 13:00

Min undersökning har gett resultat! Skakande 34.9 % tycker att 1973 är Sveriges bästa namn. Sören hamnade på andra plats med 20.9 % av rösterna.   Further proving my theory att svenskar super för mycket på semestern. 1973 är inget namn! Det är ett å...

Presentation

Omröstning

Vilket är Sveriges bästa namn?
 Henke
 Lars-åke
 Linni
 Sören
 1973

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21
22
23 24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards